Il Pape Sixtus IV

5 mei 2016 - Roma, Italië

Paus Sixtus IV was de naamgever aan de Sixtijnse Kapel. Hij liet het bouwen van 1475- 1483. Het is de bekendste kapel in het Apostolische Paleis, de residentie van de paus in Vaticaanstad.

Elke keer als er een nieuwe Paus moet worden gekozen, trekken de Kardinalen zich in deze Sixtijnse kapel terug om te vergaderen, gaan in "conclaaf' ("Cum Clave" = met sleutel; achter gesloten deuren). Het afgesloten zijn van de buitenwereld door de 120 Kardinalen is om elke invloed van de buitenwereld te vermijden.

Tussen het overlijden of het aftreden van de vorige paus en het kiezen van de nieuwe paus moeten tenminste 15 dagen zitten. De Kardinalen brengen hun stem 2x2 keer per dag uit via een papieren stembriefje in de miskelk. Als er een 2/3 meerderheid is voor een bepaalde kandidaat worden de briefjes verbrand met toevoeging van een chemische stof die witte rook vormt (uit de schoorsteen van de Sixtijnse Kapel); zo niet worden de stembiljetten gemengd met een chemische stof die grijs/zwarte rook geeft.
Bij witte rook: "Habemus Papum"! (Wij hebben een paus).

Dinsdag j.l. waren wij in het Vaticaanse museum in Vaticaanstad. Een prachtig museum waarin de kunstschatten van het Vaticaan te bezichtigen zijn. De collectie is ontstaan doordat de pausen door de eeuwen heen kunstschatten aankochten, cadeau kregen of veroverden.

Het is zo groot en indrukwekkend, dat wij het museum een beetje op "the American way" hebben doorlopen.  Het is ondoenlijk om bij elk kunststuk, beeld of schilderij stil te staan. Dus een globale indruk en gevoel opdoen en eventueel in later jaren nog eens "dunnetjes" of wat dikker overdoen. Natuurlijk stond het bezoek aan de Sixtijnse Kapel hoog op de agenda, reden om daar maar snel heen te gaan.

Ik had altijd in mijn hoofd dat de Kapel koepelvormig zou zijn.  Maar dat is niet waar, het is een rechthoekig gebouw van 40(l)x13(b)x20(h). Exact de maten die beschreven zijn over de tempel van Salomo uit het Oude Testament. Oorspronkelijk was het plafond azuurblauw geschilderd en met gouden sterren gedecoreerd, gek genoeg had ik dit beeld ook in mijn hoofd. Paus Julius II had in 1508 besloten dat het overgeschilderd moest worden. De opdracht voor deze nieuwe fresco kreeg Michelangelo.

In het huidige fresco zitten veel meer rood en goudtinten. De plafondschilderingen zijn gebaseerd op het Oud Testament verhaal "Genesis" met in het middelste meest bekende onderdeel: de Schepping (van Adam). Omdat mijn verwachtingen van de schoonheid van de Sixtijnse Kapel erg hoog waren, viel het toch enigszins tegen: propvol mensen, schreeuwende suppoosten dat men toch vooral stil moest zijn en vooral geen foto's mocht maken. Ook vond ik de kapel vrij donker. Logisch, want het is niet goed voor de fresco's als er teveel licht op valt.

Niettemin wel erg indrukwekkend, vooral de fresco achter het altaar, ook weer van Michelangelo: het laatste oordeel. We hadden geen fototoestel meegenomen (in de Sixtijnse Kapel is het sowieso verboden te fotograferen).

Dus ik zal wat fotootjes uploaden van onze Iphone. En een link naar foto's.

Want het is allemaal wel erg mooi.