Oude Meuk

1 mei 2016 - Roma, Italië

Het is natuurlijk allemaal erg interessant, groots, mooi, indrukwekkend, maar soms wordt je er een beetje balorig van.
Er is een ongelofelijke hoeveelheid oude ruïnes en bouwwerken midden in de stad bewaard gebleven.
Je komt voortdurend oude stukken tegen, en dan, bv bij het enorme huis van Mussolini is er een deel van het Forum in begin 30-er jaren vorige eeuw gewoon platgewalst om er zijn huis te plaatsen.
En is het, zeker voor iemand met weinig richtinggevoel, lastig om je voor te stellen wat-
wat geweest moest zijn.

In het museum Markten van Trajanes krijg je een beetje idee hoe "het forum Romanum" in oude tijden er uit moet hebben gezien. Dit als opmaat voor het bezoek aan het Forum Romanum.

Gisteren, 30 april, hadden we een "skip the line" ticket met gids geboekt.
Nu worden er veel "skip the line" tickets verkocht dus je hebt toch weer een beetje een "line".
Zoiets als er heel veel mensen op een urgentielijst komen te staan en op de gewone lijst haast niemand.

Maar enfin, het geld van de duurdere tickets gaat hopelijk naar restauratiewerkzaamheden en ook een beetje naar de gids.
Wij hadden "Fabio", een alleraardigste leraar archeologie die gisteren zijn eerste dag als gids had.
Ietwat ontredderd was hij met al zijn items aan het goochelen: een stok met vlag van de organisatie die hij omhoog moest houden, een map met afbeeldingen die hij moest laten zien, zijn radiotransmitter die op goede hoogte moest hangen en een tas waar de map in en uit ging.
Hij sprak engels met een Italiaans accent, dus alle klemtonen anders dan anders. De radiotransmitter (je had allemaal een ontvangetje met oordopjes) werkte niet altijd goed, dus je moest zien dat je bij hem in de buurt bleef om tevens te kunnen liplezen.
Niettemin een heel leuke middag gehad.

We begonnen bij het Colosseum, veel groter, massiever en indrukwekkender dan gedacht maar ook had het een beetje wat grimmigs.
Het was, mede door Fabio's verhaaltjes niet moeilijk je een voorstelling te maken van hoe dat er aan toe moest zijn gegaan in die dagen.

De Hoogwaardigheidsbekleders, de Senaat, de Keizer zaten eersterang, hadden hun eigen plaatsen.
Allereerst werden de veroordeelden van die dag ge-executeerd.
Als je een Romeinse veroordeelde was kreeg je het privilege van onthoofding (relatief snel) en de niet Romeinen werden voor de leeuwen geworpen. (De leeuwen- en andere dieren- werden met een liftje uit de onderste verdieping getakeld.

Na afloop wat zand over het bloed en vervolgens een Gladiatorengevecht (misdadigers en slaven).
Een gevecht op leven en dood. Niet altijd ging er iemand dood (dan was je anders zó door je Gladiatoren heen).
De keizer kon genade geven door zijn duim omhoog te steken. Als de duim omlaag ging moest de genadeslag uitgedeeld worden. De keizer liet zich inspireren door het publiek, die al dan niet medelijden hadden.
Ook de Vestaalse Maagden, bovenin de arena, hadden hierin een rol.

Van het Colosseum naar het Forum Romanum (letterlijk Romeins Marktplein), in de oudheid het Centrum van Rome (politiek, religieus, juridisch en commercieel) ernaast.
Het is gebouwd op een van oorsprong moerassig gebied tussen 4 van de 7 heuvels waarop Rome is gebouwd: Capitool, Palatijn, Velia en Esquilein.
Er liep een beek doorheen (Velabrum) die uitmondde in de Tiber.

Al in de tiende eeuw voor Chr waren er overigens al nederzettingen hier, begonnen op de heuvel van het Palatijn.
Dus op de plek waar we gisteren waren waren gedurende 3 millennia zaken gebouwd en verbouwd.
Zo werden soms marmer of travertin van gebouwen afgebroken om er nieuwe gebouwen mee te maken. Dit is o.a. de reden dat het Colosseum niet meer een intacte ellips is.

Het is dus lastig om je een goede voorstelling te maken van hoe alles er in elk tijdperk uitzag.
Wat wel tot mijn verbeelding sprak was het huis van de Vestaalse Maagden.
Misschien omdat er zo'n leuke binnenplaats was met rozen en een vijvertje.
En ook de Vestaalse Maagden zelf.
Vestaalse Maagden waren priesteressen van de Romeinse Godin Vesta.
Ze moesten het "Vestaalse Vuur" brandend houden (als het zou doven zou dat catastrofaal voor de stad zijn, zo zegt de mythe).
De meisjes werden op 10 jarige leeftijd uitverkozen uit de lijst van "meisjes zonder gebreken", hele mooie meisjes dus.
Zij moesten gedurende tenminste 30 jaar hun taken verrichten, moesten maagd blijven.
Als ze zich toch onkuisheden hadden veroorloofd werden ze levend begraven.

Zo gaat het verhaal dat Romulus (volgens de mythe de stichter van Rome) samen met zijn tweelingbroer Remus geboren zouden zijn uit een Vestaalse Maagd en daarom te vondeling zijn gelegd.
(En gezoogd en grootgebracht werden door een wolvin).

Zo, en nu op naar het Capitool. Het is halfbewolkt en 18 graden, dus een ideale dag voor een wandeling.

1. Helene straet laurey:
    1 mei 2016
    jij zou zomaar gids kunnen zijn, verbaast me niets denkend aan een bezoek aan de dierentuin jij las de bordjes ik keek alleen nr de dieren
  2. Happy Koops:
    2 mei 2016
    Hihihi, ja dat herken ik, ik loop nu ook nog bordjes te kijken ondanks de gids